A  A  A

Kommunalt lån - sosiallån

Kommunalt lån (sosiallån)

Som en form for økonomisk stønad kan sosialtjenesten gi lån.

 

Målgruppe

De som midlertidig er ute av stand til å betale for sitt livsopphold slik som mat, klær, husleie og strøm, eller som trenger økonomisk hjelp i en vanskelig situasjon.

 

Kriterier/vilkår

Grunnvilkåret for å få kommunalt lån er det samme som for økonomisk stønad forøvrig. Lån kan gis til den som ikke kan sørge for sitt livsopphold selv eller som trenger lån for å tilpasse seg en vanskelig livssituasjon. I tillegg skal det være sannsynlig at søker vil være i stand til å betale tilbake lånet.

 

Lover og retningslinjer

Kommunen velger selv om økonomisk stønad skal gis i form av lån.

Helse- og omsorgstjenesteloven
Forvaltningsloven

 

Saksgang

 

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Ta kontakt med kommunen for å få hjelp til å søke om lånet.

 

Søknadsfrist:

Søknader behandles fortløpende.

 

Søknaden sendes til:

NAV Leka
7994 Leka

 

Søknadsbehandling:

Det vil bli fattet et vedtak. I vedtaket går det fram om du har fått tildelt tjenesten eller ikke, og hva tjenesten eventuelt omfatter.

 

Saksbehandlingstid:

Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når det antas at vedtaket vil bli fattet.

 

Klagemulighet:

Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er Fylkesmannen. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til å endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til Fylkesmannen.

 

Kontaktpersoner

NAV
Telefon: 55 55 33 33

[Tilbake]


 Powered by Makeweb