Hvis du er registrert i våre systemer, har du disse rettighetene etter personopplysningsloven:
Innsyn
Du har rett til å få informasjon om:
- hvilke konkrete personopplysninger vi behandler om deg
- hvor disse er hentet fra
- til hvilke formål og oppgaver de blir brukt
- hvor lenge opplysningene skal lagres
- hvem opplysningene har blitt gitt videre til (dersom opplysningene har blitt gitt videre til noen andre)
Henvendelser om innsyn i personopplysninger kan sendes på e-post til kommunen.
Retting av feil
Hvis du oppdager at vi har registrert uriktige, utdaterte eller ufullstendige opplysninger om deg, kan du be om å få disse rettet eller oppdatert. Du kan også be om at opplysninger som ikke lenger er nødvendige for det formålet de ble samlet inn til blir sperret eller slettet. Dette gjelder likevel ikke dersom opplysningene skal oppbevares i henhold til annen lovgivning, for eksempel arkivloven. Ved krav om retting, sletting eller sperring, sender du en e-post til kommunen og beskriver hva du krever rettet, slettet eller sperret.
Mulighet til å klage
Hvis du mener at vi ikke behandler personopplysningene på måten regelverket krever, kan du klage til Datatilsynet. Informasjon om hvordan du kan fremme en klage, finner du på Datatilsynet sine nettsider.